بندرلنگه

وب نوشته های یک جوان لنگه ای

بندرلنگه

وب نوشته های یک جوان لنگه ای

وبلاگ نویس بی بخار

یکی دو شب قبل حول و حوش ساعت ۱۰.۲۰ بود صدای زنگ اس ام اس موبایلم بلند شد گفتم لابد جک جدید واسم فرستادند. اما وقتی نگاه کردم دیدم یکی از دوستان که اهل بندر عباس است نوشته :قابل توجه وبلاگ نویسان بی بخار بندر لنگه سریع اخبار ۲۲ شبکه سه بگیر.اخبار که گرفتم چیز خاصی نداشت یعنی آن مطلب مهم تمام شده بود فورا با دوستم تماس گرفتم و موضوع را جویا شدم.

ماجرا از این قرار بود یکی از گزارشات با خبر نگاران اختصاص داشت به بی آبی در بندرلنگه و گزارش را در یکی از روستاهای لنگه تهیه کرده بودند که گزارشگر خیس عرق در به در دنبال آب میگشت که بخوره و در نتیجه پیر مردی از یک آب انبار که همش نیم متر آب نداشته آب میکشه که خیلی هم غیر بهداشتی بوده. از قول دوست ما خیلی هم حالت بدی بود که هر کسی را متحیر میکرد.

کاش دیگر وقتی وبلاگ نویسان از خود بخاری نشان میدادند مشکل حل میشد. این بی بخاری ریشه ای عمیق، نه نه چندین ریشه ی عمیق دارد، که اینجا به جزئی کوچک و نا گفته هایی که تا به حال هیچکس نگفته اشاره میکنم. لطفا به دقت بخوانید:

چند مدت قبل در مجله محلی مروارید مهر مطلبی نوشته بود با عنوان؛ طرح محرم طرح بی پاسخگو؛ باید عرض کنم طرح محرم که حدود ۱۷ الی ۱۸ سال پیش افتتاح شده که بر اساس آن آب لنگه از سد کارون تامین گردد که به قول همان مجله ۳ رئیس جمهور و چند وزیر نیرو و یک نماینده؟!!! را در طول عمر پروژه اش دیده اما ....

حال به قسمت تکراری داستان که چرا این طرح به عسلویه که رسید متوقف شد؟ یا چرا جناب نماینده فقط هر ۴ سال یکبار و فقط موعد انتخابات از این طرح یاد میکند؟و یا اصلا چطور میشود این نماینده باز هم رای میاورد؟ و .... نمیخواهم اشاره ای داشته باشم

بابا کار ما از جاهای دیگری هم گیر دارد.حال اینجا را داشته باشید:

  • مصرفی آب لنگه و کنگ روزانه ۱۳۰۰۰ متر مکعب(بطور ایده آل ) میباشد
  • ۱۲۰۰۰ متر مکعب آن از چاههای روستای حمیران تامین میگردد که به علت بی بارانی امسال این چاهها در شرف خشک شدن هستند
  • این۱۲۰۰۰ متر مکعب تا به آب شیرین کن لنگه برسد حدود۵۰۰۰ متر آن در طول مسیر هدر میرود وتنها ۷۰۰۰ متر آن به لنگه میرسد. حال با وجود اینکه لوله کشی این مسیر نو هستند نمیدانم چرا کسی یقه پیمانکار آن را نمیگیرد که علت بیهوده هدر رفتن  این میزان آب چیست خود یک معمایی است.
  • ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ متر مکعب آب لنگه از تصفیه آب شور دریا بوسیله دستگاههای آب شیرین کن داخل شهر تامین میشود
  • در خطوط انتقال آب به حوضچه که حدود ۵ الی۶ کیلومتر فاصله دارد  چیزی در حدود۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ متر آب در اثر پوسیدگی لوله ها هدر میرود
  • حوضچه شهر ۲۰۰۰۰ متر مکعب گنجایش دارد وقتی این مخزن کاملا پر شود از این ۲۰۰۰۰ متر مکعب به علت پوسیدگی لوله های سطح شهر تنها ۱۳۰۰۰ متر مکعب آب به مردم میرسد.

naghshe ab

مشاهده فرمودید؟ فکر کنم از حکایت رستم و سهراب نیز غم انگیز تر باشد!!! حال اگر طرح محرم هم به پایان برسد باز هم مشکل بی آبی لنگه با این وضعیت حل نخواهد شد. بر آورد شده که هزینه تعمیر لوله از آب شیرین کن تا مخزن اصلی(خطوط انتقال) حدود ۱میلیارد تومان میشود که با وجود در نظر نگرفتن دولت در رابطه با این هدر رفتگی براحتی می توانست این آسیب پذیری را جبران نماید. یعنی خیلی راحت ظرف مدت کوتاهی میشود این مبلغ را از یارانه ای که دولت بخاطر هر لیتر آب برای این مردم تصویب میکند بدست آورد.(نمی خواهد ریاضی دان باشید خیلی راحت با چند ضرب و تقسیم بدست می آید!که اکنون میزان خسارت خیلی بیشتر از هزینه ترمیم این خطوط میباشد!!) باقیمانده طرح محرم نیز ۱۵ میلیارد تومان دیگر هزینه دارد که دولت تنها ۱.۲ میلیارد تومان آن را مصوب کرده است.

یک ایستگاه توزیع آب نیز در شهر وجود دارد که در آنجا قیمت هر گالن آب ۵۰ تومان میباشد.

pompe ab

اشتباه نگیرید اینجا پمپ بنزین نیست

حال به یک نکته جالبتر نیز توجه فرمائید:

  • میزان استاندارد آب شرب که از نظر املاح برای بدن انسان مناسب است حدود۳۰۰ الی ۴۰۰ ECمیباشد در شرایط خیلی خیلی بد بین تا ۷۰۰ ECنیزاشکالی ندارد در صورتی که میزان این املاح در آب تولید شده از دستگاه آب شیرین کن ۸۰۰ ECمیباشد.
  • البته جای امیدواری است که همین چهارشنبه اول شهریور یکدستگاه جدید آب شیرین کن به ظرفیت تولید ۲۵۰۰ متر در روز افتتاح میگردد و این دستگاه تا پایان سال قرار است ۲ تای دیگر اضافه شود.که امیدوارم دولت با وفای به عهد مقداری از مشکلات آب لنگه بکاهد.

اکنون نیز با وجود خشکی احتمالی آبهای حمیران فرمانداری و سازمان آب به صورت آماده باش هستند که در صورت برخورد مشکل آب را بوسیله تانکر از بندرعباس تامین کنند.

اینها نا گفته ها و آمار و ارقامی بود که کمتر کسی از آن میداند ویا صحبت میکند.
نظرات 17 + ارسال نظر
کامیرا دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:33 http://bandarabbascity.blogsky.com

پیش از اینها در مورد وضعیت آب بندر لنگه شنیده بودم. واقعا جای تاسف است که بعد از گذشت بیست و چند سال از انقلاب، الان دولتمردان ما شعار دولت الکترونیک را سر می دهند در حالی که این طرف سرزمین ایران مردمی هستند که از اولین نعمتهای زندگی شهری محروم هستند. کار خوبی می کنید که می نویسید.

با بقیه وبلاگ نویسان هم هماهنگ کنید و همه باهم در این مورد بنویسید. بعد ببینید کارتان چه نتیجه معجزه آسایی خواهد داشت. حداقل کاری که می کنید این است صدایتان را به بالا بالارها می رسانید، بدون درد سر!

در صورت تمایل پیش از شروع کار با من هم تماس بگیرید.

سینا دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 13:18 http://sina-s.blogsky.com

سلام
مطلب واقعا عالی هستش
اما.....
چی می تونم بگم

فریده قاسمی دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 13:28

سلام.همیشه ما مردم لنگه و کنگ به بی تفاوتی متهم میشویم هرچند من هم تاحدی به آن اعتقاددارم و حالا خوشحالم که وبلاگ لنگه دغدغه آب؛ این حدیث کهنه را زنده کرده است.
واما اطلاعات مفصل بود و چند نکته هم اگراجازه بدهید من اضافه کنم:برگرفته از جلسه ۱۹/۴/۸۵ با حضورآقای خادمی ریاست سازمان آب استان:
طرح محرم اعتبار لازم دارد که عدد بیان شده از سوی ایشان ۳۵ میلیارد تومان است که ۱۷ میلیارد تومان آن تامین شده است.حتی اگراین طرح کامل اجرا شود سهم تامین آب لنگه از آن بسیارناچیزاست .پس سیاست جدید دولت این است که پروژه دستگاه تصفیه بکار آیدکه بامشارکت بخش خصوصی است (مشارکت یا بصورتB.U.T :بعداز ۵ سال دستگاه به دولت فروخته می شود.یا ‌ B.O.Oبخش خصوصی تاهروقت بخواهد بادستگاه آب تولید و هرگاه تمایل داشت دستگاه را می برد.)برای راه اندازی دستگاه ها در گرمای غیرقابل تحمل لنگه شبانه روز کارمیکنند.۱۰۰۰۰ متر مکعب آب برای لنگه لازم است/۲۰۰۰ مترمکعب تا۳۰خردادقرارداد امضا شده است/۴۰۰۰ مترمکعب تامهرماه/۴۰۰۰مترمکعب درحال مناقصه تا پایان اسفند۸۵ انجام می گیرد./۱۵۰مترمکعب روزانه توسط دستگاه آب شیرین کن آقای کرچی (بندرکنگ)تولید می شود.باکس و بسته بندی آب (مانند ایسین)بزودی سرویس می دهد.
فاضلاب:فاز یک و دو مطالعات درحال تکمیل است/۷۰٪یعنی ۷۰۰۰ مترمکعب دراختیارشهرداری برای آبیاری فضای سبز و بوستان ها قرار می گیرد(البته طرح اعتبار ندارد و از سوی استانداری در حال پیگیری است تا د رمتمم بودجه ۸۵ گنجانده شود)/شبکه های توزیع لنگه و کنگ مهندسی نشده است و ۲۵ سال سابقه دارند/
۷۳۰ کیلومترفاصله لنگه تا منشاوچشمه طرح محرم می باشد/
وخبر خوش اینکه چهارشنبه ۱ول شهریور ماه آقای استاندارباتفاق وزیر نیرو برای افتتاح ۲ دستگاه آب شیرین کن به لنگه تشریف می اورند.پس می توان امیدوار بود گفته های آقای خادمی عملی شود یا با دعا یا باهمت و پیگیری مامردم.

دوستدار دوشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 13:51

کجای نظرم بد بود که سانسور کردی در صورت امکان توضیج دهید

قصد بر این نیست که شخص یا ارگان یا خدای ناکرده دولت را مستقیما هدف قرار دهیم. همه مشکلات از چندین علت سرچشمه میگیرند این صحیح نیست که تنها یک نفر را مسئول همه چیز دانست ما خود میدانیم که اساسی ترین مشکل مردم به خصوص جنوب بی خیالی خود مردم است بعد عده ای از مسئولین که امیدوارم به زودی با همه آنها برخورد شود و همچنین علتهای مختلف دیگر.
از شما هم سپاسگذارم همیشه و همواره ما را حمایت کنید

قشم سر افراز سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 00:45 http://www.nikkhoo.blogfa.com

سلام
خوشحالم که با یک هم استانی خوب آشنا شدم. من شما را به پیوندهایم اضافه می کنم. امیدوارم شما نیز من را در وبلاگت بذیری. خدا نگهدارت

یوسف سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 03:13

امیدوارم هر چه زودتر مشکل آب لنگه حل بشه. اگه نشد که فکر نمیکنم بشه بیاید همه با هم در یک تظاهرات بزرگ اعتراض خودمون رو به گوش دولت برسونیم.

محمود کوچولو سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:36

واقعا بی انصاف هستید چطور انتظار دارید پولهایی رو که باید صرف کمک به مردم عزیز لبنان وحزب الله بشه یا در آفریقا شهرک سازی بشه یا صرف دخالت در امور کشورهای همسایه و یا ... بشه بیابیم و صرف آب لنگه کنیم آخه این با عدالت محوری و مهرورزی همسو است؟ خوب آب نخورید نمیمیرید که !!!

سیاورشن سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 13:09

سلام ...نخسته ...امخوند ...

دروغ که ناگفتی؟؟؟

موسا سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 18:16 http://zehneziba.blogsky.com/

سلام
چرا این روزها فقط باید حسرت بخوریم در این دنیای بی معرفت آب خنک پیدا نمی شود ؟!
سمت ذهن زیبا بیایی به روز هستم/ خدا با من شوخی نکن !

ابراهیم چهارشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 21:07 http://inja-anja.mihanblog.com

با اجازه ات بخش فرهنگی " از اینجا ... از آنجا" به معرفی مطلب شما پرداخته است.

خواهش میکنم.

مریم یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 16:02 http://mashugh.blogfa.com/

سلام...
عکس بالای صفحه خانه فکری هست؟
منم بندر لنگه ای هستم اما بندر زندگی می کنم :)

نه عکس از خانه فکری نیست.
دقیقا نمیدانم کجاست از اینگونه بناها در لنگه زیاد است.
زحمت این عکس هم سیاورشن کشیدند.

بندرجاسک یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 19:53 http://www.jaski.mihanblog.com

جای تاسف داره... شهری در هرمزگان با مشکل بی ابی مواجه باشه و برای گرفتن اب باید در صفی مانند صف بنزین بایستند. انشالله به کمک شورای شهر و فرمانداری منطقه مشکل حل بشه.

گوگانا جمعه 10 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 23:54 http://googana.blogsky.com

سلام.والا از روز تولدم تا الان میشنوم که میخوان آب شیرین بیارن لنگه اما ۱۸ سال گذشته هنوز هیچ...........من خیلی شاکیم از این که این تصویر رو از بندرلنگه پخش کردند به آب انبار با دو نفر که دارن آب میکشن.چرا این تصویر رو از بندرلنگه نشون میدن به هرکی میگیم لنگه ای هستیم فورا تصویر خرابه بتوله ....... در ذهنش میاد.......

امید دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 13:48

سلام
اگه حوصله کردی سوالات زیر رو جواب بده:
هزینه یک دستگاه اب شیرین کن مثلا ۱۰۰۰ لیتری با نصب
میزان مصرف برق
ممنون

باشه میپرسم و در اولین فرصت بهت میگم

مهدی صابری شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 09:55 http://www.lengehkarate.blogfa.com/

سلام
مطلب شما رو خوندم
بسیار ظریف به مقوله آب پرداختید.
البته وضیعت لنگه از سال ۷۹ که من وارد این شهر شدم بهتر شده است.
انشالله مشکل حل شود.
موفق باشید و پایدار.

کشکنگ چهارشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 11:46 http://keshkang.blogsky.com

اموزش تاتر در بندر لنگه...

ستاره ی جنوب پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 19:30

وبلاگ بسیار علای وفوق العاده بود موفق با شی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد