بندرلنگه

وب نوشته های یک جوان لنگه ای

بندرلنگه

وب نوشته های یک جوان لنگه ای

وبلاگ نویس بی بخار

یکی دو شب قبل حول و حوش ساعت ۱۰.۲۰ بود صدای زنگ اس ام اس موبایلم بلند شد گفتم لابد جک جدید واسم فرستادند. اما وقتی نگاه کردم دیدم یکی از دوستان که اهل بندر عباس است نوشته :قابل توجه وبلاگ نویسان بی بخار بندر لنگه سریع اخبار ۲۲ شبکه سه بگیر.اخبار که گرفتم چیز خاصی نداشت یعنی آن مطلب مهم تمام شده بود فورا با دوستم تماس گرفتم و موضوع را جویا شدم.

ماجرا از این قرار بود یکی از گزارشات با خبر نگاران اختصاص داشت به بی آبی در بندرلنگه و گزارش را در یکی از روستاهای لنگه تهیه کرده بودند که گزارشگر خیس عرق در به در دنبال آب میگشت که بخوره و در نتیجه پیر مردی از یک آب انبار که همش نیم متر آب نداشته آب میکشه که خیلی هم غیر بهداشتی بوده. از قول دوست ما خیلی هم حالت بدی بود که هر کسی را متحیر میکرد.

کاش دیگر وقتی وبلاگ نویسان از خود بخاری نشان میدادند مشکل حل میشد. این بی بخاری ریشه ای عمیق، نه نه چندین ریشه ی عمیق دارد، که اینجا به جزئی کوچک و نا گفته هایی که تا به حال هیچکس نگفته اشاره میکنم. لطفا به دقت بخوانید:

چند مدت قبل در مجله محلی مروارید مهر مطلبی نوشته بود با عنوان؛ طرح محرم طرح بی پاسخگو؛ باید عرض کنم طرح محرم که حدود ۱۷ الی ۱۸ سال پیش افتتاح شده که بر اساس آن آب لنگه از سد کارون تامین گردد که به قول همان مجله ۳ رئیس جمهور و چند وزیر نیرو و یک نماینده؟!!! را در طول عمر پروژه اش دیده اما ....

حال به قسمت تکراری داستان که چرا این طرح به عسلویه که رسید متوقف شد؟ یا چرا جناب نماینده فقط هر ۴ سال یکبار و فقط موعد انتخابات از این طرح یاد میکند؟و یا اصلا چطور میشود این نماینده باز هم رای میاورد؟ و .... نمیخواهم اشاره ای داشته باشم

بابا کار ما از جاهای دیگری هم گیر دارد.حال اینجا را داشته باشید:

  • مصرفی آب لنگه و کنگ روزانه ۱۳۰۰۰ متر مکعب(بطور ایده آل ) میباشد
  • ۱۲۰۰۰ متر مکعب آن از چاههای روستای حمیران تامین میگردد که به علت بی بارانی امسال این چاهها در شرف خشک شدن هستند
  • این۱۲۰۰۰ متر مکعب تا به آب شیرین کن لنگه برسد حدود۵۰۰۰ متر آن در طول مسیر هدر میرود وتنها ۷۰۰۰ متر آن به لنگه میرسد. حال با وجود اینکه لوله کشی این مسیر نو هستند نمیدانم چرا کسی یقه پیمانکار آن را نمیگیرد که علت بیهوده هدر رفتن  این میزان آب چیست خود یک معمایی است.
  • ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ متر مکعب آب لنگه از تصفیه آب شور دریا بوسیله دستگاههای آب شیرین کن داخل شهر تامین میشود
  • در خطوط انتقال آب به حوضچه که حدود ۵ الی۶ کیلومتر فاصله دارد  چیزی در حدود۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ متر آب در اثر پوسیدگی لوله ها هدر میرود
  • حوضچه شهر ۲۰۰۰۰ متر مکعب گنجایش دارد وقتی این مخزن کاملا پر شود از این ۲۰۰۰۰ متر مکعب به علت پوسیدگی لوله های سطح شهر تنها ۱۳۰۰۰ متر مکعب آب به مردم میرسد.

naghshe ab

مشاهده فرمودید؟ فکر کنم از حکایت رستم و سهراب نیز غم انگیز تر باشد!!! حال اگر طرح محرم هم به پایان برسد باز هم مشکل بی آبی لنگه با این وضعیت حل نخواهد شد. بر آورد شده که هزینه تعمیر لوله از آب شیرین کن تا مخزن اصلی(خطوط انتقال) حدود ۱میلیارد تومان میشود که با وجود در نظر نگرفتن دولت در رابطه با این هدر رفتگی براحتی می توانست این آسیب پذیری را جبران نماید. یعنی خیلی راحت ظرف مدت کوتاهی میشود این مبلغ را از یارانه ای که دولت بخاطر هر لیتر آب برای این مردم تصویب میکند بدست آورد.(نمی خواهد ریاضی دان باشید خیلی راحت با چند ضرب و تقسیم بدست می آید!که اکنون میزان خسارت خیلی بیشتر از هزینه ترمیم این خطوط میباشد!!) باقیمانده طرح محرم نیز ۱۵ میلیارد تومان دیگر هزینه دارد که دولت تنها ۱.۲ میلیارد تومان آن را مصوب کرده است.

یک ایستگاه توزیع آب نیز در شهر وجود دارد که در آنجا قیمت هر گالن آب ۵۰ تومان میباشد.

pompe ab

اشتباه نگیرید اینجا پمپ بنزین نیست

حال به یک نکته جالبتر نیز توجه فرمائید:

  • میزان استاندارد آب شرب که از نظر املاح برای بدن انسان مناسب است حدود۳۰۰ الی ۴۰۰ ECمیباشد در شرایط خیلی خیلی بد بین تا ۷۰۰ ECنیزاشکالی ندارد در صورتی که میزان این املاح در آب تولید شده از دستگاه آب شیرین کن ۸۰۰ ECمیباشد.
  • البته جای امیدواری است که همین چهارشنبه اول شهریور یکدستگاه جدید آب شیرین کن به ظرفیت تولید ۲۵۰۰ متر در روز افتتاح میگردد و این دستگاه تا پایان سال قرار است ۲ تای دیگر اضافه شود.که امیدوارم دولت با وفای به عهد مقداری از مشکلات آب لنگه بکاهد.

اکنون نیز با وجود خشکی احتمالی آبهای حمیران فرمانداری و سازمان آب به صورت آماده باش هستند که در صورت برخورد مشکل آب را بوسیله تانکر از بندرعباس تامین کنند.

اینها نا گفته ها و آمار و ارقامی بود که کمتر کسی از آن میداند ویا صحبت میکند.